Hagaparken + Vårväder = Sant.

Guten abend!
Jag har slarvat med att skriva här under helgen. Men jag har inte orkat. Lovar att berätta i alla fall..

Vi börjar med idag.. VILKET VÄDER! Nu känns det verkligen som om våren är på väg i en himla fart. Jag har ju tidigare skrivit om min jakt på vårtecken. Och minsann, idag har jag sett ett flertal vårtecken; Blommande krokus (Crocus vernus), blommande rysk blåstjärna, även kallad Scilla (Scilla siberica), tulpanlökar på väg upp ur jorden (Tulipa gesneriana), blommande hasselbuskar med sina långa hängen (Corylus avellana) och.. vet ni, jag såg en motorcykel på motorvägen! (Motorus Cykulus)? Det måste ändå vara ett vårtecken. Det tycker jag i alla fall! Och just det.. Igår satt det en sån där avlång grön grabb (Grönus grabbus)?, en liten insekt, på motorhuven på min bil. Måste också vara ett vårtecken! :)

Idag har jag även haft min första dag på praktiken. Hagaparken, eller Kungliga Djurgårdsförvaltningen, eller Gustaf III:s Haga.. kalla det vad du vill. Det var nice.
Jag började klockan sju. På parkeringen bakom koppartälten ställde jag bilen och sen mötte jag Anders, killen som jobbade där ute på Haga. Han var ensam med hela det området och hade inga kollegor. En grej som var tufft var att han bodde i ett av koppartälten i en lägenhet. 30sekunder till jobbet.. skönt! ..eller inträngande på privatlivet?
Hur som helst så började vi med att jag fick ett parkeringstillstånd att ha innanför vindrutan i bilen och en nyckel. Sen gick vi in till det lilla "kontoret" och han visade mig runt lite. Det var ett matrum, ett omklädesrum och sen fanns det dusch och toalett. Jag ställde in min matlåda i kylen och vi satte oss vid bordet i matrummet och snackade lite. Jag ställde lite frågor och han svarade.

Sen var det dags att dra iväg med den lilla lastbilen. Dagens första uppgift: Plocka skräp. Kul.. Jag klev i en hundskit när jag frenetiskt försökte få tag på ett glasspapper som fastnat i en rosenbuske. Härligt! Bra början liksom.. 
Vi höll på med städningen fram till frukostrasten som var kl nio. Eftersom Anders bodde så nära jobbet så åt han frukost och lunch hemma varje dag, så jag gick in på kontoret och satte mig i matrummet.. ensam. Radion höll mig sällskap men det var ju inte direkt världens roligaste kanal igång; P4 .. jag vågade inte ändra.

9.30 bar det iväg igen. Han visade mig runt i parken, vi åkte till alla möjliga ställen och han berättade vad det var och även lite historia. Vi passade även på att plocka skräp där vi åkte runt. Jag fick besöka kungagraven, som egentligen inte är öppen för allmänheten just nu. Det var lite coolt :) Fast det är nog inget som jag kan skryta med riktigt. Vi städade och städade. Fan va mycket hundskit det ligger överallt! Plocka upp efter er, hundägare! Något som man såg överallt också, förutom bajset, var såna där sugrörsförpackningar till typ Mer, Mini, Festis, Smakis eller vad dom där små typiska utflyktsdryckerna nu heter. Ni vet det där plastfördralet kring sugröret som sitter fastlimmad på själva förpackningen? Dom fanns ta mig ..ja ni vet..överallt! Barn, håll reda på era suckpipe-papers!

Sen var det lunch. Klockan hade slagit tolv och jag gick åter in i matrummet på kontoret, ensam. Den lika trista radiokanalen höll mig sällskap ännu en gång.. jag vågade inte ändra.

Efter lunchen åkte vi ner till något som kallades för Finnstugan. VI skulle klippa en häck. Jag fick en egen bil! :) En liten golfbil/elbil. Hah! Den var jätte-enkel att köra. Det fanns fram och bak och gas och broms bara. (Nu tänkte jag skriva att den kan nog till och med du Emilia köra, men egentligen så skriver jag inte det här för så taskig är jag inte!) ..eller hur? :)
Hur som helst så var den rolig att köra tyckte jag! Jag körde ner i förväg och parkerade bilen och sen kom han efter en lite stund och visade hur jag skulle klippa.
Sen tog jag bilen och körde den så nära häcken som det bara gick och sen stod jag på flaket till den lilla bilen och klippte så att kom åt ordentligt. Tiden gick och det blev dags för en oväntad kafferast! Hade inte hört om att vi skulle ha en eftermiddagsrast men det var ju skönt det. Klockan var två och vi fikade och satt och snackade till halv tre. Jag köpte en glass i det lilla caféet, en 88an. Gud så gott! Måste ha varit den första pinngla.. nej förresten, den andra pinnglasssen för i år. Köpte en i skolan förra fredagen. Fast det var ju en sandwish i och för sig. Det var nog trots allt den första pinnglassen för i år! Woho!

Efter en halvtimmes fika gick vi tillbaka till häcken och fortsatte att klippa. 45 minuter senare var det dags för mig att gå. Jag körde hem med elbilen och parkerade den i garaget. Kopplade i strömmen så att batteriet kunde laddas och stängde dörrarna till garaget. Då var min första dag på praktiken avklarad.

Och sen har vi helgen att berätta om. Vi böjar med fredagen. På kvällen så var jag och Isabell ute på Söder och tog några glas. Jag drack öl och hon drack vin. Vi gick till två olika ställen. St Patricks och nåt annat ställe vid medborgarplatsen som jag inte kommer ihåg vad det hette.. Men trevligt var det i alla fall.

På lördagen vaknar jag med huvudvärk. Men fan tänker jag.. Jag kan ju inte ha baksmälla efter att ha druckit två öl kvällen innan! Got dammit. Upp, tog en Ipren och sen en halvtimme senare behövde jag inte bekymra mig om mitt huvud längre. Det gör jag aldrig, höll jag på att skriva..haha. Nä, skämt och sido. Solen lyste in genom persiennerna och utanför hörde jag granntjejerna leka tillsammans med mamma. Jag åt frukost och gick ut. Sen blev jag lekledare. Vi klättrade i träd, kastade boll (jag lärde dom en boll-lek) och sen körde vi limbo och höjdhopp.

På kvällen så tittade jag på melodifestivalen hemma hos Isabell tillsammans med henne och hennes pappa. Det var en "okej" låt som vann. Men jag röstade på Måns 'Cara mia'. Den gillar jag. Han kom ju rätt bra placerad i alla fall. Efteråt satt vi och snackade om allt mellan himmel, skola och jord. Klockan blev sent och jag åkte hem. Trött!

På söndagen åkte jag ut till Arlanda och mötte Mikaela och hennes tjejkompisar som kom från Thailand efter att ha varit där i två veckor. Hennes mamma ringde mig några dagar innan och frågade om jag kunde hämta dom. Sure thing! Glad att kunna hjälpa till och ställa upp ibland. Sen var det ju roligt att få träffa henne igen. Och jag fick presenter! :) Två tröjor och ett skärp. Tack så mycket! :)

Och nu är det måndag och det har jag ju redan berättat om.. hm, har jag missat något.. Ja just det! Jag fick chansen till att prata med mina kära syster i Malaysia på msn i lördags. Ni som läst min inlägg "Lillasyster" vet hur mycket jag saknar henne.. :( suck.. ja.. men vi såg varandra i webkameran i alla fall. Vi gjorde lite snygga poser ;) Jag avslutar dagens blogg med oss två. En bild på oss när vi poserar framför våra kameror.


image55
Haha, jaaa vad säger man? :) Snyggt poserat Lollo! Jag sa ju att du skulle vara beredd..


Tack och hej, leverpastej!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Du , ja älskar din blogg..tack för att du finns, och tack gode gud att du får mig att le, när jag hellst vil sura!:) <3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback