Norra Begravningsplatsen Dag 6, 7 & 8

Hejsan!
Imorse när jag vaknade så kände jag att en förkylning hade tagit över mig. Så jag meddelade faktiskt Kerstin om att jag stannade hemma sjuk idag. Tråkigt men sant. Kände mig hängig redan igår. Vi får se om det blir nån mer praktik i veckan.. just i detta nu när jag skriver det här så känns det inte som det. Jag mår inte bra.

Dag 7
Igår missade jag faktiskt att skriva min dagbok, och det gjorde jag även i måndags också. Men jag kommer faktiskt ihåg vad jag gjort dom senaste två dagarna!
I tisdags så var det nog den mest givande och roligaste dagen på hela praktiken. När jag kom på morgonen så stod det att jag den första timmen, fram till klockan åtta, skulle ägna mig åt att skriva min skoluppgift som jag fått av min lärare Fredrik. En ekonomiuppgift. Kerstin hade tagit fram en del papper om hur ekonomin fungerade där på plats och så fanns det budgetar med där. Jag läste igenom allt och hann väl skriva lite, innan klockan slog åtta. Då skulle jag bege mig till område 11F.
På plats fanns WIlle och en till, en tjej som jag nu glömt bort namnet på.. åh vad irriterande. Hon var jättetrevlig och vi pratade jättemycket under dagen. Gud vad dum jag känner mig som inte kommer ihåg vad hon hette! Jaja.. det kanske kommer sen. Anyway, Thomas kom dit sen också. Vårt uppdrag var att fixa till området kring en av vattenbåsen (på kyrkogårdar stället där man kan hämta vatten, vattenkannor och låna krattor och även slänga skräp). Thomas började med att såga ner en häck av Oxbär som stod runt det lilla vattenbåset. Området var för stort och skulle minskas ner för det fanns för mycket onödigt utrymme på plats där folk gömde saker och kastade skräp och allmänt skräpade ner. Så vi började med häcken. Det skulle sättas en ny häck av liguster runt om och så skulle plattorna läggas om.
När Thomas hade sågat ner häcken släpade vi bort riset från den och Wille körde iväg med det på flakmoppen. Sen var det dags att ta bort rötterna. Men det var lättare sagt än gjort.. Som tur va så var "gräveriet" runt hörnet och hade precis grävt upp en grav för en gravsättning på fredag. Så det var en kille där som hjälpte oss med en liten grävmaskin att gräva upp rötterna istället och det gick mycket fortare och smidigare. Det tog inte mer än fem minuter så var stubbarna och rötterna borta. Nu var det bara att slänga dom på flakmoppen och köra bort dom.
Vi krattade i ordning området och tog bort de plattor som behövdes sättas om. Sen kom det roliga och det pillriga. Att lägga om plattorna. Det var faktiskt jätteskoj! Hade aldrig tidigare gjort det men det gick faktiskt jättebra och det var jätteroligt att få prova på något nytt. Jag tyckte vi gjort ett jättebra jobb där. Vi mätte med vattenpass och kollade så att hörnen stämde överens med varandra. La till sand under plattan om det behövdes eller tog bort om det var för mycket. Skoj var det! Och när vi var klara med plattsättningen så var det dags för den nya ligusterhäcken. Det blev verkligen jättebra och så mycket finare än vad det var från början. Vi höll på med det där från åtta till klockan tre på eftermiddagen. Och det var den dagen!
Bilder finns längre ner i inlägget.

Dag 6
Ja det var måndagen. På morgonen så fortsatte jag att städa området 11D och 11E som jag höll på med förra veckan ett litet tag (Kerstins område). Jag hann gå igenom båda områden och plockade upp trädgrenar, mest björkris faktiskt men också urbrunna marschaller och sådana där gröna vaser som man kan låna vid ett sånt där vattenbås. Jag var precis klar med båda områderna framt till frukostrasen klockan halv tio.
När vi väl trodde att vi hade gjort allt arbete med dom där besvärliga thuja-plantorna som vi höll på me förra veckan, kom Kerstin till vårat bord (jag, Johanna, Joel och Henrik) och frågade om vi hade lust att vara med och plantera 48 plantor till på ett annat ställe (Grind 6). Vi hoppade alla på tåget och tänkte att nu gör vi upp med thuja-häcken för sista gången. Haha! Det gick faktiskt relativt fort och vi hade roligt under tiden vi planterade dom också. Johanna, som alltid bär med sig kamera, tog massa bilder på oss när vi satt i groparna vi grävde för plantorna och gjorde grimarser. Det är ett sånt skönt gäng som jag hamnat i, verkligen. Dom är så snälla och så roliga. Jag känner mig så välkommen bland dom!
Vi höll på med häcken fram tills dess det var lunch. Tiden gick fort när man hade roligt
Efter lunchrasten så fick vi göra det jag gjorde första dagen jag kom till min praktik, rensa gravar eller "städa gravar" som dom kallar det, från ogräs och vissna blommor och bara allmänt snygga till det lite. Lyssnade på radio under tiden så det kändes rätt avslappnat att krypa omkring där bland gravarna och luckra lite i jorden, haha. Det gjorde jag fram till klockan tre, då det var dags att gå hem.
Rätt skön dag faktiskt!

Bilder från dag 7
thomas sågar ner häcken
Thomas sågar ner Oxbär-häcken

hjälp av grävmaskin2hjälp av grävmaskin1
Hjälp av grävmaskinen från Gräveriet att ta bort rötterna. Bakom syns jordhögen från den graven som dom höll på att gräva innan dom hjälpte oss.

plattläggning reslutatplattläggning2plattläggning1
Snygg plattläggning av oss. Bra jobbat!

ligusterplantor på släphäckplantering liguster
Den nya häcken av liguster planteras på plats av Carita..var det så hon hette?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback