Norra Begravningsplatsen Dag 4

Hej på er! Nu är det torsdag, gott folk.
Gick upp vanlig tid (kvart i sex), börjar bli van känns det som. Kom iväg i tid idag igen och slapp köerna. Härligt härligt. På tavlan när jag kom fram stod det att jag skulle hjälpa till med planteringen av häcken, the one and only thuja-häck som jag har skrivit så mycket om. Drog ner direkt och satte igång. Vi delade upp oss i lag om tre stycken personer i varje. Det var jag, Fredrik (en annan) och Henrik. Vi grävde gropar och planterade i massor innan det var dags för frukostrast. Kerstin frågade mig om jag var intresserad av att klippa häckar. Jag sa att jag aldrig hade gjort det tidigare och att jag gärna ville prova.

Efter rasten så träffade jag Mark som visade mig var jag skulle klippa, hur jag skulle klippa och hur en häcksax fungerar. Läskig sak! Tung var den också.. Han presenterade mig för Chris, en skön engelsman som jobbat för Kyrkogårdsförvaltningen i åtta år nu. Han visade mig lite mer hur man skulle göra och så satte han och jag igång att klippa. Mark hade tydligen gjort illa handen så han kunde inte klippa. Tror han åkte iväg och blåste löv..ja med lövblåsen då, såklart.
Det var tungt att klippa häck, men jag fick jättemycker beröm av Chris och det kändes skönt att höra. Han tyckte att jag klippte väldigt fint och för att vara min första gång också. Kul att höra! Vi tog en ganska lång paus och stod och snackade om kyrkogårdar och ditt och datt.
Plötsligt fick jag syn på en stor hög med jord. Jag frågade vad det var och det visade sig, att bakom högen så var där en nygräven grav. Jag fick titta ner i den. Läskigt! Men sorry gott folk, inga lik att rapportera!
Han berättade att varje grav har en beskrivning som är unik i sig. Där står det var och exakt hur många kistor, alternativt urnor, graven får innehålla och var de i så fall ligger placerade någonstans och på vilket djup de ligger. Han berättade också att på slutet av 60-talet och början på 70, någonstans där, så gjorde de om de beskrivningarna för varje grav, från skriftligt till att lägga in dom i en dator. När detta gjordes så blev det ett antal fel. Såhär typ:
Tänk dig en grav där det får plats sex kistor. På höger sida av graven ligger tre kistor ovanpå varandra och till vänster ligger två. Vänster sida har då plats för en till kista. Hänger du med? Bra. När man skrev om det här och gjorde det datoriserat så kunde det hända att man skrev att det då låg tre kistor till vänster ovanpå varandra och två till höger, alltså omvänt. Detta gör det hela väldigt jobbigt för gravgrävare när dom ska lägga in den stjätte kistan. Enligt beskrivningen som dom har i datorn så ska dom gräva på höger sida, eftersom där finns det ju bara två kistor. Inser ni vad som nu kommer att hända om man gräver där? Jo just det..BRAK! OOPS! Rakt in i en kista. Detta är tydligen väldigt vanligt..

Efter lunchrasten så fortsatte jag med att hjälpa till nere vid thuja-häcken. Hade rätt ont i axlarna så jag tog det lugnt. Grävde några gropar, stoppade ner buskarna och sen var det typ dags att gå hem.
 HAHA, idag har jag verkligen jobbat häcken av mig! HAHAHA!!
Imorn är det fredag, det ska bli skönt! På fredagar slutar man dessutom tidigare. Hörs imorn!

thujagrop
Såhär stora måste groparna vara för att Thuja-plantorna ska få plats.

thujor
Pinnarna i jorden bakom plantorna markerar var det ska grävas.

jordlastbil
Den nya jorden som Thujorna planteras i lyfts ner från flaket på lastbilen med en skopa.

sax + stege
Redskap: Häcksax (bensindriven) + trappstege

klippthäck
Resultatet: En snygg klippt bok-häck.

opengrave
Den mystiska jordhögen som jag frågade Chris om..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback