Norra Begravningsplatsen Dag 2

Hej på er!
Imorse satte jag klockan fem minuter senare än igår, dvs tio i sex. För när jag gick upp igår hade jag väldigt gott om tid på mig och då tänkte jag när jag gick och la mig igårkväll, att jag kunde få sova fem minuter extra. Johejdu.. Det blev inte så lyckat ändå. Åkte iväg till jobbet tjugo i sju, gott om tid tänkte jag. Igår tog det ju bara tio minuter och det flöt ju på väldigt bra med trafiken. Vad händer?! Jo.. BILKÖ! Jag satt i tjugo minuter för att ens komma upp på motorvägen! Dom där trafikljusen som ska minska bilköerna och öka trafikflödet vid påfarterna till motorvägen, kan bokstavligen fara åt h-e. Klockan sju lyckades jag komma upp på E4an och drog på ordentligt för att inte komma FÖR sent. Tio över var jag framme.
När jag rullade in på Begravningsplatsen och området där jag skulle ställa bilen, stod där en ENORM långtradare. Jag visste ju att Thujahäcken skulle komma idag, som jag skrev igår, men inte trodde jag att det skulle vara så mycket! När jag väl parkerat bilen och ställt in matlådan i kylen, satte jag direkt igång med att hjälpa till att lasta av. Tre man var vi som lastade ur allt ur denna enorma lastbil med släp.
Totalt 400 Thuja plantor hade levererats från Tönnersjö Plantskola utanför Halmstad. Det var ett tungt jobb. Varje planta var 3-4 meter hög och vägde säkert 30-40kg. Vi fick hjälp av tre traktorer som vi lastade plantorna i i deras skopa, som dom sedan körde bort med där dom skulle planteras.
Traktor + thuja
Utan traktorerna hade vi aldrig orkat..

Hela lastbilen var full av Thujor! Totalt 400 stycken.
Thujor

Det tog två och en halv timme för oss att lasta av allting. Efteråt kändes det i ryggen.
thuja avlast2Thuja avlast


Plantorna kom ifrån Tönnersjö Plantskola utanför Halmstad.
thujorna kom från


Efter frukostrasten så började vi med att plantera alla Thujor. Det var tungt arbete. Först skulle man gräva en grop, stor nog för att rymma denna enorma jordklump, och sedan skulle man försöka lyckas baxa ner en av plantorna i gropen och sen vattna. Detta höll vi på med hela passet fram till lunchrasten. Det var jag, Kerstin, Henrik och några till. Vi fortsatte även med det efter lunchen och höll på tills klockan var tre och det var dags att gå hem. Slut för idag, tack för idag!
häck
Resultatet blir fint. Än är det väldigt mycket kvar, säkert över 100 meter att plantera, kanske 200 meter. Det tar vi nya grävtag för imorgon. På återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback