Norra Begravningsplatsen Dag 1

Hej och hå.
Imorse hade jag ställt klockan på kvart i sex. Första dagen på LIA:n nr två! I sju veckor gott folk ska jag hålla till på Norra Begravningsplatsen, från kl sju på morgonen till kl tre på eftermiddagen.
En tjej som heter Kerstin mötte mig imorse när jag kom dit. Hon gav mig ett parkeringstillstånd så att jag kan låta bilen stå där utanför Regionskontoret utan att jag får en skön p-böter på säkert 500 spänn.
Hon visade mig sen runt i dom två husen som fanns där på plats. Ombytesrum med skåp, matrum, verktygsförråd och maskinhall. Hon förklarade också lite smått hur allt var strukturerat och hur dom jobbade i lag om två, med olika avdelningar inom lagen. (Eller var det tvärt om? Måste kolla upp det..)
Sedan fick jag ett knäunderlag, handskar, planteringsspade och en hink. Dagens uppgift: Rensa gravar från ogräs och löv.
Kerstin visade mig sen till platsen där just hennes grupp var placerad. Oh helsike, tänkte jag. Hur ska jag kunna hitta här? När vi gick ifrån Regionskontoret hade jag nog inte riktigt insett hur stor den här begravningsplatsen är.. Hann inte riktigt med där i början när vi gick på alla gångar bland gravarna till platsen. Där mötte jag Joel, Henrik och Johanna. Det var dom tre jag skulle hänga med och rensa gravar med. Soft tänkte jag :)
Vi skulle rensa gravar i rad, eller led. Jag fick ett led och Joel tog ledet framför mitt. Och sen bytte vi så att när vi var klara med våra led gick vi bara fram till nästa och så vidare.. Henrik och Johanna var på ett annat ställe och rensade. Så det var jag och Joel. Himla trevlig snubbe :) Vi snackade lite allt eftersom vi rensade. Och plötsligt så hade tiden hunnit ifatt, i alla fall mig, och det var rast. 9.30-10.00. Frukostrast.

Gravstenar

Efter frukosten så fortsatte vi med ogräsrensandet. Jag tyckte det var rätt soft, för det var liksom alldeles stilla och på ett sätt mysigt att sitta där vid en grav och rensa ogräs och luckra jorden med spaden. Det kändes lite som terapi, på ett knasigt sätt. Haha. Men det var soft. Man tittade på gravarna som man passerade, läste lite om det stod någon fin dikt och tänkte väl egentligen inte så mycket mer på det.
Det fanns däremot något annat jag satt och tänkte på. En del gravar är så otroligt vanvårdade och det ser så otroligt tråkigt ut när respektive ansvarig för graven inte håller efter den, om han eller hon inte låter kyrkogårdsförvaltningen göra det. För dom gravarna underhålles ju hela tiden och ser sjyssta ut.
Det känns liksom att man borde visa lite respekt om man har ansvaret själv, dels för gravarna runt omkring ens egen grav, och dels för den som ligger där. Låter det konstigt? Njaee..
Ja och när man går sådär från grav till grav och tänker går tiden ännu fortare. Dags för lunch. 13.00-13.30.

Efter lunchen fortsatte vi åter med att rensa ogräs på gravar, men först..lite "peppning" av gruppen. Alla händer i mitten och...wööj! Kom igen! Kämpa på!  Underbart väder var det också! Vilken bra första dag. Joel och jag fortsatte på våra led med gravar och Henrik och Johanna fortsatte på sin sida.
Den 1½ timmen gick väldigt fort och plötsligt var det dags att sluta! Klockan hade slagit 15.00 och det var dags för mig att bege mig hemmåt. Tillbaka imorgon igen kl 7. Det pratades om att plantera häck! Thuja-häck. Vi får se imorgon.
Joel
Det här, kära läsare, är Joel när han äter jord. Matlådan räckte tydligen inte ;)
Haha, störtskön!

Kommentarer
Postat av: Thilen

Härligt tidigt man kan börja :))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback