Norra Begravningsplatsen Dag 23, 24, 25, 26 & 27

Hej!..och förlååååååååt!! Åh vad jag känner mig dum nu! Nu har jag inte skrivit på jättelänge. FEM DAGAR!
Fredrik då.
Aja, vilken tur att jag har ett sånt bra minne då. Jag kommer ihåg exakt vad jag har gjort dom här fem dagarna.

Vi börjar med i onsdags, förra veckan, dag 23. Då var Kerstin och Tomas tillbaka och Tomas hade kollat på dom björkarna jag hade klippt. Tydligen så skulle de glesas ut mer än vad jag hade gjort. Så han visade mig ungefär hur mycket och så började jag "putsa" på det första trädet jag klippte. Vad jag också såg när jag gick tillbaka till mitt första träd som jag klippte på var att jag nu kunde se en hel del grenar som skulle bort, som jag inte kunde se förut. Antagligen för att jag nu har blivit säkrare på vad jag tar bort och vet hur jag ska göra mer exakt. Så jag snyggade upp trädet och sen tog jag bara nästa träd. Hann putsa på tre träd innan dagen var slut. Men nu har jag i alla fall lärt mig!

Torsdag, dag 24.
Fortsatte med att putsa på dom sista björkarna. Det var tre stycken och det var det jag hann med under den dagen.
Måste berätta om en sak som hände, en rätt märklig sak.
Under en period mellan frukosten och lunchen så tyckte jag att det var så himla dött runt omkring mig (haha, dött..) Alltså annars så brukar det vara folk runt omkring en som jobbar med annat. Men nu var jag själv på området. Men så när jag stod där på min stege vid en av björkarna så såg jag i vitögat nåt som kom gåendes på en gångväg längre bort. Så jag tittar upp och då är det en kvinna i 30-35 års åldern som går med raska steg på vägen. Plötslig så stannar hon framför en vägkon, ni vet en sån där röd med gult reflexband på toppen typ, och så tittar hon sig omkring som att ingen ska se henne. Plötsligt så ger hon konen världens kick så den flyger säkert en meter bakåt. Haha, det såg helskumt ut! Och sen bara promenerade hon vidare och satte sig på en bänk en bit bort. Ja, haha, det såg så kul ut. Jag gick och reste upp den där konen efter ett tag när hon hade gått. Ja det var verkligen märkligt.

Fredag, dag 25.
På morgonen så sa Tomas till mig att jag hade gjort ett bra jobb med björkarna. Han hade varit ute och tittat på dom och det såg bra ut tyckte han. Jättebra jobbat. Jag blev glad över att höra det för nu var jag faktiskt lite trött på dom där björkarna.
På morgonen innan frukosten så rensade /städade jag gravar tillsammans med Fredrik, Johanna och Henrik. Joel var sjuk idag. Efter en timme så bjöd Fredrik återigen på te och så hade han bakat bullar som han hade tagit med sig. Gott! Vi fortsatte sen med att städa fram till frukosten.
Efter frukosten så fick jag blåsa löv tillsammans med Fredrik. Wow! Det var verkligen roligt.
Jag kan inte beskriva det riktigt, men det måste vara få rikta in den där blåsen i en stor lövhög och se hur löven bara flyger iväg 4 meter bort typ och 2 meter upp. Aah, jätteskoj! Och fint blir det också efteråt.
Vi blåste ett tag och sen tog Fredrik fram åkgräsklipparen och samlade upp alla löv. Man blåser ut alla löv i en stor sträng typ på gångvägen och sen tuggar och suger gräsklipparen åt sig alla löv och så åker man och tömmer den sen när den blir full. Det höll vi på med fram tills klockan ett. Helg!

Måndag, dag 26.
På morgonen frågade Tomas mig om jag ville prova att klippa häng-ask. Och det kunde ju vara kul att få prova på det så jag sa ja. Så vi gick bort till trädet och han visade hur man skulle göra. Det var på ett ungefär samma sätt som man klippte björkarna, bara det att på det här trädet så måste man vara mer försiktig för det har inte samma växtsätt som björken, som han en himlans massa grenar. Asken har bara ett fåtal hängande och man måste veta vilka man tar bort. Tar man bort fel kan det bli ett stort hål i hänget, och det blir inge snyggt.
Och det var verkligen svårt att klippa. Efter frukostenrasten fick jag ta med mig Tomas tillbaka och så visade jag vilka grenar jag var osäker på. Han visade vilka jag kunde ta bort och sen sa han att jag kunde göra hänget lite mer glesare. Han visade mig. Så stack han iväg och kom tillbaka en timme senare, när jag hade gjort det han sa att jag skulle göra. Han godkände mig! Bra jobbat. Och det var kul att höra att jag hade lyckats med trädet, fastän jag tyckte det var så svårt. Att klippa.
Efter det så fick jag blåsa löv igen med en kille som heter Lasse. En rolig liten typ. Återigen, samma princip som när jag blåste i fredags. Man samlar alla löv i en sträng och sen kommer åkgräsklipparen och tuggar/suger i sig alla löv och åker och dumpar det på uppsamlingsplatsen. Blåste resten av dagen.

Tisdag (idag), dag 27
Idag har jag blåst löv heeeela dagen tillsammans med Lasse! Det har varit skoj!
Tror inte jag kan skriva så mycket mer om hur det är att blåsa. Alltså det finns ju vissa tekniker när det gäller att blåsa två och två. Man kan korsa varandras luftströmmar så att löven hamnar där dom ska, dit man vill. Det är kul att leka med luft, hehe. Men man hjälps alltså åt att blåsa. Det är bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback