Norra Begravningsplatsen Dag 17 & 18

Hej på er! Nu blev det såhär igen.. två dagar efter varandra. Men det är för att min dator inte tycker om mig. Den hängde sig igår när jag hade börjat skriva här och då förlorades allt och jag tappade lusten på att skriva om dagboken igen. Så nu tar vi nya tag och hoppas på att datorn inte hänger sig.

Detta hände i tisdags:
Jag, Joel, Henrik och Johanna städade gravar från sommarblommor. Det är rätt roligt att gå från grav till grav och plocka bort blommor och göra fint inför hösten. Man känner verkligen att man gör nytta och att man gör fint för andra människor, som ser graven eller som kanske har den som "sin" grav. Alltså familjegrav typ. Efter frukostrasten så var jag ensam på området att städa. Dom andra röjde gräs.
Så jag tog flakmopeden med släpvagn och så körde jag från grav till grav i rader och rensade upp allt som skulle bort. Det var kul! Har inte kört flakmoppe så mycket. Bara en gång tidigare. Men i alla fall, det blev väldigt mycket skräp och vissna blommor. Jag fyllde hela vagnen! Ni kan se bild på det här nere sen. Och det var det jag gjorde resten av dagen sen.

Idag (onsdag) däremot så på morgonen så planterade jag och Kerstin ner lökar vid perenn-planteringen, som jag höll på med förra veckan. Det var krokus- och alliumlökar.
Sorter på krokusen var: Blue Pearl, Queen Of The Blues och Cream Beauty
Sorter på Alliumen var: Giganteum och Aflatunense

Vi höll på med det i några timmar, fram till tolv ungefär. Sedan visade Kerstin och Tomas mig hur man beskär en hängbjörk. Väldigt intressant. Men vi var tvungna att avbryta för att det började att regna och en rejäl åskskur drog förbi. Det blev också så att lunchrasten blev förlängd för att det regnade så mycket. Klockan två igen slutade det att regna och vi gick ut. Nu visste jag på ett ungefär hur man beskar trädet och dom vågade lämna mig ensam, hehe. Men det gick rätt bra faktiskt. Lite svårt att förklara bara hur man beskär en hängbjörk såhär på text, och sen beror det ju på hur man vill ha trädet. Men man kan säga såhär att grenar som växer uppåt, snett utåt och som inte fyller någon funktion i den hängande kronan ska bort. Och sen kan man glesa ur grenarna lite och ta bort sånt som hänger bakom dom grenarna som hänger framtill. Oj va svårt det där blev att beskriva. Äsch, jag vet i alla fall nu hur man beskär en hängbjörk. Höll på med det fram tills jag slutade.

Bilder kommer!
Tack och hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback